Posted by: bluelion | October 2, 2016

Olvassunk… és böngésszünk Dániel András-könyveket!

Az Ovisnak dedikált könyv

Visszasiet a színpadtól Berg Judittal közös asztalához, leül, és azonnal sor alakul ki. Kedves, szerény, halkszavú szerző, barátságosan elbeszélget a gyerekekkel. Megkérdezi az Ovist, hogy hívják, aztán ő is bemutatkozik (nem gondolja, hogy tudnia kéne), és kezet fog vele. Mikor mondom, hogy a Kicsi alig beszél, de a kuflikat tudja, egész zavarba jön a siker hallatán (de örül). Nem csak aláír, hanem rajzol is mindkettőjüknek! Többször rászólnak, hogy már csak írjon alá, mert mindjárt jön a torta, de csak azért sem siet, mindenkire külön odafigyel. És ez még csak a végtelenül szimpatikus ember, most jöjjenek a művek:

Először a Tigris és a Motyó (2015) illusztrátoraként találkoztam vele (nem személyesen). Jó első benyomás volt (az is), fetrengtem a rajzokon. Annyit mondtam, hogy a legjobb értelemben vett nemnormális, ezt azóta is fenntartom. Nem klasszikusan szépek a rajzok, hanem nagyon viccesek! Hosszasan lehet böngészni az elrejtett poénokat minden oldalon, amíg a gyerek ránk nem szól, hogy lapozzunk már, illetve hogy min neveeeeeetsz? A csupaszín oroszlán (2015) szintén Harcos Bálint írása, Dániel András illusztrációival. (Ők a magyar Julia Donaldson-Axel Scheffler duó :P) Jó olvasni, jó ránézni, színeket tanulni (és komplementereket). Be is szereztünk gyorsan egy saját példányt is.

Saját nemsorozatát, a kuflikat, nem akartam össze-vissza kezdeni, úgyhogy megvártuk, míg végre elérhetővé vált a könyvtárban az Egy kupac kufli (2013). Mindegyik könyvben két mese van. Az Ovis lelkesen csap le az újabb és újabb kötetekre, az első résztől kezdve imádja. Úgy hozza őket, hogy “ezt olvassuk, ez vicces!”. A Kicsi csak félig-meddig figyel, elmászkál közben, de lelkesen felkiált, ha meglátja valamelyik könyvet, hogy “kuti”. Ő is szívesen böngészi a képeket, mi is! (Ő lényeket keres: “Anya, ez mi?” – nem mindig könnyű kérdés. Mi poénokat!)

A szöveg hibátlan, nagyon kedves, nagyon vicces, hihetetlenül ötletes! És az illusztráció! Az első könyvnél rögtön az elején felnyerítettem, az éppen pottyantó madárnál. Hát ki rajzol már ilyet? Meg rózsaszín virágos kalapú gombát, meg a végére gyűrött-szamárfüles-szakadt lapokat! (Egy pillanatra azt hittem, tényleg el van szakadva!) Nagyon jók a figurák, egyediek, szeretni valók. No meg az olyan növények, mint a vadradír és a kaktuszbanánbokor! Ebből a kötetből nemrég rajzfilm is készült, amelyen szintén fetrengtem. Érdemes akár többször is megnézni, másodszorra is találtam vicces részleteket. A repülőt figyeljétek! Jó, azt nem értem, miért beszél a varázsgomba tájszólásban, de hogy Fila melegítő van rajta…!

Vadiúj kufli rajzfilm

A második kötet A kuflik és a nagy eső (2014). Minden oldalon nagy szünetet tartunk, miután felolvastam a szöveget, és elmerülünk a rajzokban. A hatéves is kacagva mutogatja már a poénokat. Én a szövegen is kész vagyok, de a lábascsiga mindent visz! (Meg a vízfesték! Meg a redőny!) Jó volt ez is. Az újdonság varázsa – amitől az elsőn fetrengtem – ugyan már nem volt meg, de tetszett.

A harmadik Szerintem mindenki legyen kufli! (2015) címmel jelent meg. Valami érthetetlen okból azt hittem, az alaphelyzet újdonsága nélkül ki fog fújni a kufli-sztori, de egyáltalán nem! Ez talán még jobb volt, mint az előzőek! Általában utálom a (direkt) rossz helyesírásos leveleket (igen, még Rejtőnél is), borzasztóan idegesítenek. Itt nem, csak azért volt nehéz olvasni, mert nagyon röhögtem közben. A rajzok is mintha egyre viccesebbek lennének, ha ez egyáltalán lehetséges. Tetszik, hogy fejlődött a történetmesélés, ez a két mese már tanított is valamit.

kuflik

A Jó éjszakát, kuflik!  (2016) következett, itt már tartottam tőle, hogy nem fog tetszeni, de ezen is remekül szórakoztunk! A tanulsággal is szolgáló meséktől visszatértünk a teljes abszurdba. Nekem nagyon bejön, bár az előző részben a mondanivalónak is örültem. Azért jó, hogy nem megy el teljesen arra, a kuflik (és Dániel András) erőssége az abszurd humor, nem a tanító célzat. A második mesénél, ahol egy kulccsal fejtetőre állítják a rétet, az Ovis azt mondta, elrontották, és meg akarta fordítani a könyvet. (Én is szédültem, míg olvastam.) Az elsőnél már a lámpáskukacok levettek a lábamról, de a szőrteknőc! Aaaah!

Az idei dupla kufli év, megjelent a legújabb, a Kuflik a hóban (2016) is (ráadásul most debütált a rajzfilm is – akkor tripla kufli?). Ennél éreztem először azt, hogy nem volt olyan jó. Aztán aludtam rá egyet, és másnap újraolvasva már tudtam értékelni a poénokat. Lehet, kell a megfelelő lelkiállapot is hozzá, vagy legalább egy pici szünetet érdemes tartani két kötet között (még nem vittük vissza a könyvtárba az előzőt). A második mesével azért nem tudok teljesen kibékülni, ez a hagyjuk ott a kis kedvencet, miután megnőtt, és már nem annyira cuki aranyos nem a legjobb üzenet. Szerintem a szerző sem volt biztos a dolgában, tele vannak a rajzok kérdésekkel, miszerint ez most vicces vagy szomorú, illetve jó vége lett-e. (Először még az is felmerült bennem, hogy szándékosan szabotálja a kuflikat, de aztán aludtam rá egyet.) Azért a műszaki vezető az impresszumnál helyrebillenti kicsit.

A Kicsi kapta :)

Itt vannak aztán még a nemkuflik. Például Smorc Angéla, aki nem akar legóba lépni. Mind ismerjük az érzést, de ritkán kerekedik belőle ilyen eredeti láncmese (vagy csak nem tudunk róla). A végére (vagyis a közepére) el is felejtettem, honnan indult, olyan meghökkentő fordulatokat vett. Az a lezárás! Azok a figurák! Nagyon bírom a humorát, még a rajzai nélkül is olyan jó volt, hogy meg kellett vennem! (Igen, folyton tele van felkiáltójelekkel, ha őt értékelem.)

Van még némi elmaradásunk, nem olvastuk a Kicsibácsi és Kicsinéni sorozat két kötetét, valamint a Mit keresett Jakab az ágy alatt? címűt, a Matild és Margaréta, avagy boszorkányok a Bármi utcábólt, és A könyv, amibe bement egy óriást, amely az egyetlen nem Pagony-kiadás. A Molyon mind 90-95 %-os értékelésátlaggal szerepelnek, úgyhogy nyugodt szívvel ajánlom ezeket is. Különben is, Dániel András-könyvek!


Responses

  1. […] today’s children’s books, I love the work of András Dániel, Julia Donaldson and Jill Tomlinson. My favourites from these authors are Smorc Angéla nem akar […]

    Like

  2. […] minden mennyiségben! Van rajzfilm is, és jövőre jön az újabb rész! Dániel András rajongás itt. (Teljesen hülye, a legjobb értelemben. Közben meg kedves, szerény és figyelmes. Ezt ne […]

    Like

  3. […] Dániel András: Smorc Angéla nem akar legóba lépni […]

    Like

  4. […] András könyvei, az én kedvencem Smorc Angéla, de a Kulfikat is szívből ajánlom. (A könyv, amibe bement egy óriás 20%-kal kerül most kevesebbe, másik […]

    Like

  5. […] of my favourite children’s authors, András Dániel told us while drawing a dragon with three heads, tiptoeing on clouds in a nice sweater that he was […]

    Like


Leave a Reply

Categories

Italophilia

Stories of My Italian Journey & More..!

About Words - Cambridge Dictionaries Online blog

Commenting on developments in the English language

intentionally_blonde

on discovering the world and sharing her best tips with you

hitchhikingthe7seas

Hitchhiking sailing boats around the world. Live bog! -- Hajóstoppal egy föld körüli úton. Élő blog!

Exploding Steamboats

The Official Chris Pontius Blog

The Book Crunch

A blog for book fanatics!

MűvészTér

Művésztér Egyesület honlapja

International Book Giving Day 2017

Give a book on Valentine's Day

kultúrlény

Kultúra minden mennyiségben

adoptingjames

Read our Mission. Find out how you can help us adopt James.

Olvass bele

A KULTÚRAKIRAKAT

Brent Libraries Blog

Welcome to the Brent Libraries Blog. Here you can read book reviews, find out about Brent reading group and events and much much more!

bookowly

bookowly

AnitaKomuves

International reporting, data journalism, digital media

Bébi, pszichó & más

Életképek, ötletek, megfigyelések

A year of reading the world

196 countries, countless stories...

Raising My Rainbow

Adventures in raising a fabulously gender creative son.

