Posted by: bluelion | September 25, 2016

Olvassunk… és szavazzunk: gyerekkönyvek, 2015 – nagyobbaknak

gyerek2015

Szavazzunk a Molyon 2015 legjobb magyar gyerekkönyvére! A zsűri már kiválasztotta a tavaly megjelentek közül a – szerintük – legjobb tízet, és a közönségszavazás október 7-ig nyitva áll (regisztrált molyoknak). Az talán sejthető is, hogy nem átlagos mesekönyvek kerültek a top 10-be.

Múlt héten a lista kisebbeknek (is) való öt könyvéről írtam, most pedig a nagyobbaknak, kb. 8 éven felülieknek valók következnek. Egy a témája miatt nem is annyira nagyoknak, mint inkább csak érintetteknek ajánlott, a másik négy pedig izgalmas, kalandos történet, meseregény. (Illetve az egyik “detektívtörténet gyerekeknek” :))

Tóth Krisztina: Anyát megoperálták (Móra, 2015)

Ez egy egészen egyedi könyv. Gyerekek nélkül olvastam, mert nem gondolom, hogy ijesztgetni kellene vele azt, aki nem érintett. Aki igen, annak viszont fantasztikusan, gyereknyelven elmagyarázza, hogy mi történik. Nagyon tetszett a kavicsos és a gyomnövényes hasonlat is (a kemoterápia mint permetezés!). Amire abszolút nem számítottam ennél a könyvnél, hogy előbb szívből elmosolyodom, később még fel is nevetek (Halkan. Itt semmi sem harsány.)

anyaop

Azért fogok kicsit kötözködni is. Abban sem vagyok biztos, hogy szükséges apát ilyen alkalmatlannak ábrázolni. Szerintem ha anya lenne sztereotíp szerepben, már mindenki visítozna. Persze nem ez itt a lényeg, és az apák többségének valóban nincs túl nagy gyakorlata a gyerek és a háztartási feladatok ellátásában. Ami sokkal inkább zavart apa bénázásában, az az, hogy mivel anya nincs itthon (épp kórházban van, mert rákos), megehetjük az égett kaját. Ami rákkeltő. Ezt egyáltalán nem értem. Amúgy sem szeretem az anya háta mögötti összekacsintgatást (“ha nem látja, lehet”). Valószínűleg nem viccből vannak a szabályok. A homokozóban talált dolgoktól kaptam még sikítófrászt, különösen, amikor megláttam, hogy a szög még meg is szúrta az ujját. Tuti nem engedném a gyerekemet ilyen homokozóba, még akkor sem, ha szép, egyforma ciciket épít belőle, és kitűzi rá a mellrákot jelző rózsaszín szalagot.

A rajzok megnyugtató, visszafogott pasztellvilága nagyon jól illik a könyvhöz. A gondterhes szürke felhők, a reményteli rózsaszín ruhák voltak a kedvenceim. A Picassóra emlékeztető arcokat szoknom kellett azért.

Ne legyen rá szükség, de akinek van, annak tökéletes, és alighanem hiánypótló ez a könyv.

Berg Judit: Ősz a Nádtengeren (Centrál Médiacsoport, 2015)

Berg Judit nagy kedvencünk (lesz külön poszt, becsszó), és most egy újabb sorozatával ismerkedtem meg. Ez sem esti mese kategória, ahhoz túl izgalmas. Az aránylag hosszú fejezetek és főleg a hosszasan sejtetett fenyegetés, valamint a harcok miatt szerintem inkább nagyobbaknak való (bár a Pagony 4-8 éveseknek ajánlja).

lenge

Az illusztrációk nekem annyira nem tetszenek, főleg a lények (lengék és harácsok). A valósághű madarak jók, de amikor a szürke gém megvizsgálja a beteg fecskét, mellette áll, fűzős cipőben, és a szárnyai alól kinyúl két kar, akkor majdnem becsuktam a könyvet (18. old.).

Szimpatikus volt a szabályszegő főhős, aki valóban hős. Helyén van az esze és a szíve is. Az nem tetszett, hogy a másik lények, akik más színűek, örökös ellenségek. Nem biztos, hogy ez jó irányba vezet. (Amúgy is pacifista vagyok, az lehet a baj.) A patkányok hosszasan a felszín alatt jelen lévő fenyegetése nem való érzékeny vagy kisebb gyerekeknek. Talán kicsit sok ez az állandó veszély. Olyan izgalmas volt, hogy még én is a lengékről álmodtam, meglehetősen harciasakat. (És akkor még nem is beszéltünk a gonosz hattyúkról! El tudják törni egy felnőtt ember karját, ugye…) Azt viszont talán eddig senki nem tudta ilyen remekül megoldani, hogy úgy rejtsen el rengeteg valódi információt az élővilágról, hogy az egyáltalán nem lóg ki a meséből, a történet szerves része.

Borbáth Péter: Sündör és Niru (Csimota, 2015)

Ambivalens érzéseim vannak ezzel a könyvvel kapcsolatban. Tetszett a rengeteg eredeti ötlet, a különös szavak és lények, de volt valami sötét, nyomasztó hangulata, amitől nem lett mégsem a szívem csücske. Miközben érdekes volt a szokatlan helyszín és szereplők miatt, nem igazán érdekelt a sorsuk, nem tudtam izgulni értük. Furcsa volt, hogy a rövid fejezetek ellenére mennyi minden történt. Az illusztrációk sem segítettek, sőt.

Varró Zsuzsa: Áfonyka (Holnap Kiadó, 2015)

Alig kezdtem olvasni, rögtön megértettem, miért lelkesedtek érte ennyire a molyok. Nagyon bájos és szórakoztató mese, és micsoda karakterek! Ez a Kökönye nem rokona véletlenül bizonyos Gorcsev Ivánnak? Mennyi felnőtteknek szánt poén! Tiszta élvezet volt olvasni. Már tudom, mit kap tőlem a legelvarázsoltabb unokahúgom, és magunknak is be kell szereznem egy példányt. Majd csak belenőnek az én gyerekeim is.

afonyka

Az illusztrációval nem voltam száz százalékig kibékülve, csak 95 (A szemek valahogy furcsák voltak nekem). Tetszett viszont nagyon a térkép az elején-végén.

Izgalmas, fordulatos, és nagyon kedves történet, sok, remekül kidolgozott, egyedi hangú szereplővel. Kalandos, de mégsem túl sok, remekül követhető, csodásan felépített kerek egész. Ha valami kérdés felmerült bennem, azonnal meg is válaszolta, ez ritkán van így. Ötletes, és a kivitelezés is igényes. Azt hiszem, megvan az én favoritom!

Holden Rose: Az ellopott karácsony (Főnix Könyvműhely, 2015)

A Nyúl aktával akartam kezdeni, mert többen is írták, hogy az ennél is jobb, de pont nem volt bent a könyvtárban. Nagyon izgalmas, fordulatos, szórakoztató könyv! Örülök, hogy van ilyen igényes olvasnivaló ennek a korosztálynak. Ha belenő, megmutatom majd az Ovisnak is, biztos bírni fogja. Ezer éve nem olvastam nyomozós könyvet (szerencsére itt nem öltek meg senkit). A megfelelő korosztálynak biztos izgalmas is a megoldás, felnőtt fejjel azért hamar rá lehetett jönni (bár meggyőzően elbizonytalanított, hogy mégis más lesz). Nagyon tetszik a humora, többször hangosan felnevettem (Howardnak jó beszólásai vannak a felnőttekre). A lábjegyzetes magyarázatok szuperek: kedvesen, egyszerűen mondja el, amit esetleg nem tudhat a gyerek olvasó. A történetbe észrevétlenül beleszőve komolyabb témák is megjelentek: az elmúlás gondolata, de érintőlegesen szóba került a válás/csonka család is, ami nagyon sok gyerek életében realitás sajnos. (Persze van, hogy jobb az, mintha egy fedél alatt ölnék egymást, de ez más téma.) Szívesen adok majd ilyen könyveket az Ovis kezébe, ha már Iskolás lesz.

lopkar

Egyedül az illusztráció volt furcsa: miért az amerikai fogpaszta-reklám mosoly, amikor Angliában játszódik? (A nyomtatott nagy I-re tett ponttól pedig sikítani tudnék.) Először azon is csodálkoztam, hogy miért van más országba helyezve a történet, de ezen hamar túllendültem.

A sorozat egész világa ügyesen fel van építve. A könyvben utaltak egy bizonyos kutyaházas sztorira, amely letölthető a honlapról. Van Facebook oldal is, ez egy mai ifjúságinál szerintem nagyon nyerő.


Nagyjából* egyet is értek a közönségszavazás jelenlegi állásával. Az ellopott karácsony vezet, utána már elég nagy különbséggel következik Áfonyka, a harmadik helyen pedig a kuflik. A többiek gyakorlatilag labdába sem rúgtak. Ha moly vagy, és még nem tetted, itt az ideje szavazni!

*nálam az első két helyezett fordítva van :)

Responses

  1. […] Lengemesékből egyelőre csak az őszit olvastam. Tavaly felkerült a moly Merítés-díjának top 10-es listájára. Ez nekem egy kicsit kevésbé tetszett, talán leginkább az illusztrációk miatt. Inkább […]

    Like

  2. […] már ezt a sorozatot karácsonyi ajándéknak itt (gyakorlott olvasó kisiskolásoknak), és írtam a decemberben játszódó részről, amikor a moly Merítés-díjának top10-es […]

    Like


Leave a Reply

Categories

Italophilia

Stories of My Italian Journey & More..!

About Words - Cambridge Dictionaries Online blog

Commenting on developments in the English language

intentionally_blonde

on discovering the world and sharing her best tips with you

hitchhikingthe7seas

Hitchhiking sailing boats around the world. Live bog! -- Hajóstoppal egy föld körüli úton. Élő blog!

Exploding Steamboats

The Official Chris Pontius Blog

The Book Crunch

A blog for book fanatics!

MűvészTér

Művésztér Egyesület honlapja

International Book Giving Day 2017

Give a book on Valentine's Day

kultúrlény

Kultúra minden mennyiségben

adoptingjames

Read our Mission. Find out how you can help us adopt James.

Olvass bele

A KULTÚRAKIRAKAT

Brent Libraries Blog

Welcome to the Brent Libraries Blog. Here you can read book reviews, find out about Brent reading group and events and much much more!

bookowly

bookowly

AnitaKomuves

International reporting, data journalism, digital media

Bébi, pszichó & más

Életképek, ötletek, megfigyelések

A year of reading the world

196 countries, countless stories...

Raising My Rainbow

Adventures in raising a fabulously gender creative son.

