Posted by: bluelion | August 16, 2016

Olvassunk… de merjük félbehagyni!

kozossegimedia

#NemBiromTovabb

Klausz Melinda: A közösségi média nagykönyve (Athenaeum, 2016)

Ritkán hagyok végleg félbe könyvet, de ezt képtelen voltam tovább olvasni, pedig Molyos kihíváshoz is kellett volna. Y generációsként nagyon untam. Úgy éreztem magam, mintha vizsgára kéne megtanulnom egy nagyon unalmas szöveget, és rettenetesen szenvedtem. Nem is annyira azért, mert nem volt számomra elég érdekes, hanem mert hemzsegett a hibáktól. Egyszerűen nem tudtam folytatni.

Egyrészt a saját blogomhoz, másrészt a férjem üzleti Facebook oldalához és egyéb social media megjelenéseihez kerestem volna ötleteket, tanácsokat. A 152 oldalon (addig jutottam) körülbelül három új információval gazdagodtam. Azon gondolkodtam, kiknek szól ez a könyv. Vajon akinek fogalma sincs az egészről, az érti ezt a szöveget? Akinek van, azt meg érdekli? Úgy látszik, igen, mert eddig jó értékeléseket kapott.

[Figyelem! Dühöngés várható!]

Akkor zökkentem ki először, amikor jelen időben sorolta a már megszűnt iWiW-et. Később ugyan írta, hogy már nem működik, de azért fennakadtam rajta egy pillanatra. A blogok tartalom szerinti csoportosításánál külön kategória a “közös blog”, ezt nem értettem. Semmit nem mond el a tartalmáról, hogy hányan írják. A blogok típusainál (74. oldal, az előző is) csak a sima nincs felsorolva: hang, fotó, videó, mikro van. Ez akkor például micsoda?

Az egész kicsit zavaros, és nem annyira érdekes, de ez részemről még nem lett volna válóok. Viszont az a rengeteg hiba! Az átírt mondatokban ottfelejtett szavak, elmulasztott egyeztetések vagy akár sima elütések. Persze, egy pár darab mindenkinél becsúszik, de ez a szöveg hemzseg tőlük! Igen, engem különösen zavar az ilyesmi (lásd ezt a posztot), de legalább a saját tanácsát megfogadhatná:

A szöveg megírása után a korrektúráról se feledkezzünk meg! Legalább egyszer, de inkább többször olvassuk át a kész szöveget! Ne bízzunk meg vakon a Microsoft Word helyesírás-ellenőrzőjében, inkább olvastassuk át mással!
De ellenőrizzük a szövegben szereplő adatokat, információkat, és linkeket is! Ha keresőoptimalizálásra törkszünk (sic!), fontos, hogy relaváns (sic!) és valós linkek mutassanak a forrásanyagokra vagy a honlapunkra.
(79-80. old.)

Itt kellett volna abbahagynom. (Egyébként ezeket valószínűleg észrevenné a Word, talán nem ártott volna mégis kipróbálni. A szóismétlést nem biztos, hogy kiszúrta volna.) Abba nem is megyek bele, hogy nincs egyetlen bekezdés sem beljebb kezdve, tényleg. Nyomtatott formában nem szép, de nem fontos.

Amikor a hashtageket magyarázza (és egyszer csak bedobja, hogy címke, de mire rájössz, hogy ugyanerre használja, már be is fejezte, és visszatér a hashtag szóhoz), megtudhatjuk, hogy az a jó, ha nem használunk ékezetet. A következő oldalon ír is egy példát: “#KözösségiMédiaTippek” (95. old.). #FogaddMegASajatTanacsod

A számokkal iszonyúan hadilábon áll. A fene se gondolta volna, hogy ebben is lesz fordítási hiba, de van. Persze elég lenne kicsit átgondolni. Vagy ellenőrizni az adatokat, ugye. Azt írja, a Facebooknak 1,4 billió felhasználója van (90. old.). Gondolom, nem baj, hogy “csak” 7,4 milliárdan vagyunk az egész bolygón. A következő oldalon folytatódik: “936 millióan jelentkeznek be”, majd egy napon a szám átlépi az ‘egybilliót’. Nem. Az egymilliárdot. A ‘billion’ bizony hamis barát. Angolszászéknál a ‘billion’ azt jelenti, ezer millió. Vagyis milliárd. Nálunk a billió azt jelenti, milliószor millió. Ezerszeres különbség. Mutatom a fentivel: a könyv szerint

    1 400 000 000 000 Facebook felhasználó van a bolygón, ahol

    7 400 000 000 ember él.

Néhány oldallal arrébb megtudhatjuk, hogy “[a]z átlag magyar fogyasztó (sic!) naponta 2500-3000 reklámimpulzus (255 tv-spot, 350 óriásplakát, 177 sajtóhirdetés és 136 rádióreklám) éri […]” (114. old.). Én nem tudom, mit csinál az átlag magyar vagy hol lakik, hogy minden nap 350 óriásplakátot lát, de közben van ideje 255 tévéreklámra is, hogy a rádióról, a nyomtatott sajtóról, és a hiányzó 1582-2082 impulzusról ne is beszéljünk. A nagyvárosi embert érő napi 3000 összes impulzust megtaláltam egyébként más forrásokban is (azért még kételkedem), de a napi 255 közelebb van a tévénézéssel töltött percek számához (259), mint a látott reklámokéhoz (65).

Nagyon nem mennek a számok, úgy látszik. Innentől viszont kérdés, hogy mennyire téves az, amit nem veszek észre.

Akadt “broken link” is a szövegben: a 119. oldalon visszautalt a 115-re. Percekig kerestem a hivatkozott tartalmat, de nem találtam.

Gondolkoztam azon, hogy talán jobb lenne az ilyesmit e-könyvben megjelentetni, gyakori frissítésekkel. A 135. oldalon találtam a könyvhöz kapcsolódó, online, elvileg mindig aktuális tartalomra utalást. Ilyesmiből szerintem sokkal több kellene egy ilyen könyvben. (Ha a második fele tele van ezekkel, szóljatok, visszavonom.)

Mindenesetre még a nyomtatott formában is illett volna aktualizálni az izlandi alkotmányozásról szóló részt. Ez a folyamat is jelen időben jelenik meg: “Izlandon például Facebookon írják az alkotmányt” (131.old.). Az oldal alján aztán ott találjuk zárójelben, hogy egy 2011-es cikk alapján írta ezt a részt. 2012 októberében, a népszavazáson résztvevő választópolgárok kétharmada voksolt mellette, de a 2013-as parlamenti jóváhagyást nem érte el. Ekkor választásokat tartottak, és az új alkotmány elakadt. Szemben azzal, hogy “[a]z alkotmányozó tanács most hetente tesz közzé új cikkelyeket”, “tavaly novemberben”, “várhatóan július végére készül el” (131. old.).

“Nem az a kérdés, hogy mit akarunk megtudni az emberekről? A kérdés az, hogy mit akarnak az emberek elmondani magukról? Mark Zuckerberg” – így a 133. oldal mottója. Megeszem a kalapom, ha Zuckerberg ezeket kérdezi, nem pedig kijelenti.

Súgó:
Az a kérdés, hogy miért nem fogadja meg legalább a saját tanácsait? = Nem tudom, kérdezem, hogy vajon ez a kérdés? vs. Kijelentem, hogy:
Az a kérdés, hogy hány ember kezén ment ez át, és közülük hányan tudnak olvasni. Vagy gondolkodni.

Advertisements

Responses

  1. […] Melinda könyve, a rettenetes hibák […]

    Like

  2. […] a book by Melinda Klausz because it was full of horrible mistakes […]

    Like


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

Italophilia

Stories of My Italian Journey & More..!

About Words - Cambridge Dictionaries Online blog

Commenting on developments in the English language

intentionally_blonde

on discovering the world and sharing her best tips with you

hitchhikingthe7seas

Hitchhiking sailing boats around the world. Live bog! -- Hajóstoppal egy föld körüli úton. Élő blog!

Exploding Steamboats

The Official Chris Pontius Blog

The Book Crunch

A blog for book fanatics!

MűvészTér

Művésztér Egyesület honlapja

International Book Giving Day 2017

Give a book on Valentine's Day

kultúrlény

Kultúra minden mennyiségben

adoptingjames

Read our Mission. Find out how you can help us adopt James.

Olvass bele

A KULTÚRAKIRAKAT

Brent Libraries Blog

Welcome to the Brent Libraries Blog. Here you can read book reviews, find out about Brent reading group and events and much much more!

bookowly

bookowly

AnitaKomuves

International reporting, data journalism, digital media

Bébi, pszichó & más

Életképek, ötletek, megfigyelések

A year of reading the world

196 countries, countless stories...

Raising My Rainbow

Adventures in raising a fabulously gender creative son.

%d bloggers like this: